عن المثلية الجنسية  Homosexuality

Sexology      مثلية جنسية    

هي توجه جنسي يعبر عن الإنجذاب الجنسي لنفس النوع ،، اي ذكر وذكر او انثي وانثي ،، وهو توجه جنسي سليم ومعترف به في الأوساط العلمية وطبيعي له اسباب جينية ( بيولوجية ) واضحة .

تبدأ القصة منذ قديم الأزل حيث اعتبرت المثلية الجنسية ، شذوذ ، لعنة من الشيطان ، شر وفسق وفجور وفساد ، وده طبعاً لقي دعم من التراث الإجتماعي والديني اللي أيّده بشكل مطلق بدون ان يسعي لتفسير ذلك ولا يتأكد من اي فرضية، وللأسف تسربت تلك الهراءات إلي اذهان الجهلة وانصاف المثقفين ، والنصابين (اللي بيوفّقوا العلم مع قناعتهم الخاصة) واظن ان الطائفة الأخيرة هي احقر مما سبق لأنهم بيكدبوا علي نفسهم وعلي اتباعهم لسد عقد نقص قناعتهم .

في الفترة الأخيرة بدأت المؤسسات العلمية تتخلص من هيمنة ( الأوصاف البدائية الساذجة ) اللي زي الفسق والفجور وبدأت تتعامل بمصطلحات موضوعية زي صحية ، سليمة ، مرضية وهكذا ..

وبدأنا في دراسة المثلية الجنسية واسبابها بعيداً عن كل المعطيات الدينية والقناعات الإجتماعية .. ومن هنا هنبدأ في التفاصيل بقي .

هنرجع للأصل ، الحيوانات ،،

اصولنا تبعاً لنظرية التطور ( دي حقيقة علمية ) تبعاً لتنظيم ( داروين ) تقدر تعرف اكتر عنها بإسلوب علمي من هنا : نظرية التطور – The Theory Of Evolution

نرجع لموضوعنا ..

وجدوا ان فيه حيوانات ليها نفس التوجه المثلي Homosexual ، والمزدوج Bisexual وبتمارس نفس الممارسات وده معناه إن الممارسات الجنسية دي ليست خاصة بالبشر فقط وليست إنحرافات او شذوذ لكن المضحك هنا هو ان الحيوانات هي اللي ردت وكإن 1500 حيوان نطق بجُملة ( Homosexuality / Bisexuality is natural ) .. وفي الخلفية ( يا اغبيا

grin emoticon

المصدر : http://goo.gl/iK0CaX

واصبح استبعاد المثلية الجنسية من سجل الإضطرابات والأمراض شئ مفروغ منه وبدأ العلم يحلل الأسباب الجينية والبيولوجية لتفسير اختلاف التوجهات الجنسية في البشر ومعرفة المتحكم فيها وبالتالي وصلنا للمخ .

المخ هو المتحكم المركزي في كل تصرفات وسلوكيات وافكار ورغبات الإنسان وهو المُسيّر الوحيد عليه فأكيد الإجابة هتكون عنده ، لكن لازم نرتب اسئلتنا .. يلا نبدأ !

كيف يحدد المخ النوع الجنسي !

* الإجابة عند الـ ( Embryology – علم الأجنة )

الجنين في اول مراحل تكوينه بيكون ظاهرياً وفزيائياً انثي او بالمعني الأدق ( جنس محايد ) وبستمر لمدة 5 او 4 اسابيع من التخصيب نتيجة سيطرة كروموسوم X ، وبعد كدا بيبدأ يظهر مفعول كروموسوم Y وده الكرموسوم المنتقل من الذكر وبيحمل SRY gene ، اللي مسئول عن تثبيط بعض صفات كروموسوم X وفرض صفاته الخاصة واللي بتتواجد في الذكر ..

في منطقة في دماغنا اسمها (SDN) وده اختصار لـ (sexually dimorphic nucleus ) وبتتواجد بجانب الـ hypothalamus ودي – SDN – المسئولة عن التفضيلات بين الجنسين حيث تتغير حجمها تبعاً لتغير ( التوجه الجنسي ) فمثلاً توجد في الذكور المغايرين اكبر عن غيرهم ..

صورة تشريحية للـ Hypothalamus : https://goo.gl/v6q7cH

المنطقة دي بتستجيب للهرمونات والأندروجينات اللي بتبدأ في تشكيل التوجه الجنسي للجنين وبتتأثر لما تتغير نسبة التستوسترون بالنسبة للأندروستيرون وده السبب البيولوجي لوجود التوجه المثلي والمزدوج .

* فيه افتراضية بتقول بإن الأصل في التوجه الجنسي هو الإزدواج Bisexual وبتعتمد بإن نسبة التستوسترون لا يمكن ان تكون مثالية بشكل تام نظراً لإن للأندروستيرون مكان في تكوين التوجه الجنسي وعلي الرغم من قوة الحجج التي تعمد عليها إلا انها تظل فرضية لم تختبر بعد ..

وهنا ظهرت فلسفة في ( علم الجنس ) بدأت تفصل بين السلوك الجنسي بإعتباره نشاط وسلوك حيوي قابل للتطوير ، وخاضع لذكاء الكائن الحي عن تلك الوظيفة الجنسية الآلية ( التناسل وتمرير الجينات ) ،

اعتمدت هذه الفلسفة علي فكرة تطوير الإنسان للسلوكيات والممارسات الجنسية لإشباع رغباته وتحقيق سعادته الذاتية بشكل مستمر واسست منهجها تصادماً مع فلسفة ( الأصل في الجنس هو البقاء وتمرير الجينات ) وقدرت تهدمها وتصمد امام سؤال مهم وهو : طالما الأصل في الجنس هو تمرير الجينات والبقاء ، ليه البشر بيختلقوا سلوكيات جنسية بدون ان تكون الغاية وظيفية !؟

ليه البشر اخترعوا الـ Blowjob ، الـ TittJob ، والـ Feetjob وهكذا !!

ليه البشر صمموا ألعاب زي الـ Play Role ، والـ BDSM !!

والإجابة النموذجية هي انه كلما زاد ذكاء الكائن الحي اتجهت رغبته لخلق سعادة واستمتاع اكبر وتصميم سلوكيات وألعاب تتناسب مع قدراته وارقي مما قد يمارسه كوظيفة ..

* الدولفين اذكي الكائنات الحية واكثر الكائنات حباً للجنس وغالباً هو الكائن الحي الوحيد – بعيداً عن الإنسان – اللي قدر يختلق سلوكيات زي الجنس الفموي الجماعي والممارسات الجنسية الجماعية .

كان فيه رد لطيف علي الأشخاص والمؤسسات اللي انتقدت ان المثلية واعتبرتها تصرف سلبي ضار للمجتمع والنوع البشري وبالتالي ليس من الطبيعة في شئ .. والرد كان في جملتين .. تقدر توصل للأورجازم في دقيقتين بالظبط .. ليه متنقلش السائل المنوي لشريكتك لأجل الوظيفة الجنسية ( التناسل ) بدون مداعبات او ألاعيب جنسية وبس .

المثلية الجنسية ليست مرضاً لكي تتعافي منه وكل من يظن انها مرض هو احد جهلة هذا العصر الذين لم يتعلموا من اخطاء سابقيهم ولم يقرأوا من العلم ما يكفي ليفهموا بأن المثلية توجه جنسي له اسباب ودوافع بيولوجية وجينية ..

فيه في الشرق الأوسط صفحات كتيرة للتعافي من المثلية وغالباً إدارتهم مكلفوش نفسهم انهم يقرأوا مرجع علمي محترم وبيعتمدوا علي هري الوعي الجماعي بشكل فج ومضحك في نفس الوقت .

واحب افكرهم بالأب الروحي لفكرة علاج المثلية ( آلان شامبيرز ) رئيس مؤسسة Exodus International واللي اعتذر عن السخافة وحجم نشر الجهل في الرأي العام وقفل المؤسسة واعترف بفشل مشروعه

احب اذكر اول جملة في آخر خطاب رسمي ليه ..

“ I am sorry for the pain and hurt many of you have experienced ”

رابط الخبر : http://goo.gl/eJLl7w

** الخلاصة :

المثلية الجنسية توجه جنسي سليم وآمن ومعترف بيه في الأوساط العلمية الموثوقة وبالتالي إنكارك له مجرد حبر علي ورق ممكن نرميه للدلافين

colonthree emoticon

نظرية التطور حقيقة علمية زي نظرية الجاذبية بالظبط ، انكارك ليها إما جهل او سفه او محاولة لملمة اشلاء قناعاتك الموروثة .

– 10 % من البشر مثليين جنسياً ودي نسبة كبيرة وصعب انكارها وإدعاء بإنهم كلهم تعرضوا لإنتهاكات وده السبب انهم مثليين ، ياريت تحاول تتخطي التفسيرات الشعبية دي لأنها غلط .. ومضحكة

grin emoticon

المثلية الجنسية ليست شذوذ جنسي لأن تعريفك للجنس الطبيعي غير منضبط وغير موضوعي بل انه يشمل وجهة نظرك ومعارفك المحدودة .

ربط المثلية الجنسي بالإكتئاب والإنتحار محاولة من شخص سطحي لم يدرك بأنه لا يوجد رابط بين التوجه الجنسي والإكتئاب في حد ذاته ولكن إذا كان هذا التوجه مستنكراً ويقابل التحقير والمطاردة وجرائم العنف الجنسي فسنجد بأن المثليين والمثلييات لم ينتحروا قط .. بل الجهل قتلهم .

رسالة لصفحات ومؤسسات التعافي من المثلية .. هتحصلوا الأب الروحي لو المجتمع واعي بشكل كافي .. بس بما اننا في مصر فأصبح ليكوا مكان في عقول العامة .. للأسف .. بس مش هيستمر كتير

grin emoticon

اتمني الناس تتخطي مراهقة الحجج الدينية .. فعلاً .. ياريت تبعدوا الدين عن العلم لأن المنهج العلمي مادي بحت وصعب يلتفت لفرضية كلامية ..

المصادر :

– http://goo.gl/m3DrRX

– http://goo.gl/8vrjPv

– http://goo.gl/ZJPyYP

احصائيات : http://goo.gl/dv8Q0P

#‎Mr_Sophist

منقول من صفحة Sexology

This entry was posted in Medcical امحوتب كلينك and tagged , , . Bookmark the permalink.